Bästa marknadsföringen är ingen marknadsföring

Det finns en facebooksida som heter UPS dogs. Den skapades av Sean McCarren 2013 och nästan 635 000 personer gillar just nu sidan.

Vad handlar det då om? UPS personal från runt om i världen tar foton av deras interaktioner med hundar när de kör ut paket. Hundar som springer fram till deras skåpbil och hälsar på förarna. Ofta får hundarna en liten godbit tillbaka.

Det är alltså inget som UPS officiellt hanterar, ingen corporate marknadsföring eller kommunikation, utan ett gräsrotsinitiativ.

Men vilken fantastisk marknadsföring! Genuin, direkt, ärlig, ovärderlig.

För hur mycket skulle det inte ha kostat UPS att bygga upp en sådan följarskara? Mycket pengar och tid. I nästan varje foto förekommer UPS logotyp eller deras typiska bruna och gula färger som de har på sin personals kläder och på skåpbilarna.

Nu vet jag inte om UPS någonstans är inblandade men jag tror inte det. Och de ska nog vara försiktiga med det för det finns risk att det som gör sida så speciell då försvinner.

Men jag hoppas att UPS inte motarbetar sidan och de av deras personal som ställer upp där.