Måste dricka mer

Idag sprang jag lynx 2 (5x: 3 min jogga, 90 sek gå, 2 min jogga, 90 sek gå). Det kändes bra. Jag var lite orolig för mitt ömma knä från härom dagen men det kändes bra. Sen skottade jag lite mer grus men det blev bara 10 minuter för jag var helt slut.

Vad jag insåg idag dock var att jag är för dålig på att dricka. Visst, håller mig till grönt te och vatten men måste öka volymen lite, speciellt nu när jag motionerar och det är sommar.

Mellandag med vila

Idag är mellandag med vila. För mig är det konstigt men jag ville ut och springa igen i morse men jag försöker hålla mig till maximen att skynda långsamt. Vänstra foten har nu också Compeed och tejp på grund av skavsår. Vänster knä var lite ömt igår men nu är det okej igen. Jag tror det var för att jag vred knät lite illa när jag klippte gräset igår.

På måndag börjar jobbet igen men jag tror vi kan vara kvar i stugan en vecka till för det är nog ganska lugnt i stadshuset. Då finns tid för ett antal till löppass här ute på landet. Jag skulle vilja prova på både 5 och 10 km innan vi “flyttar” tillbaka till stan.

Idag blir det nog ganska lugnt. Tittar på “10 Cloverfield Lane” just nu. Skottar väl lite grus senare kanske, ser ut att bli fint väder.

Nog för idag

Då var motionerandet klart för idag. Först gjorde jag lynx 1 (4x: 3 min jogga, 90 s gå, 2 min jogga, 90 s gå, 1 min jogga, 90 s gå), det gick bra, kändes som att jag kunde sprungit på några minuter. Sen klippte jag gräsmattan, med handjagare. Avslutade med att skotta grus i cirka 20 minuter. Så just nu säger klockan: 7.75 km, 12 317 steg, 2 747 kalorier.

Morgonens löpning gav ett skavsår till, den här gången på vänster fot. Så nu har jag båda fötterna tejpade. Jag hoppas och tror att fötterna måste bli vana med skorna, vilket kanske tar ett tag.

Himlen ser lite mörk ut så misstänker att det kanske blir regn snart. Får kanske bli att ta det lugnt inomhus resten av dagen.

För att påminna mig så har jag anmält mig till 5 km 29 aug, 8 km 10 sept och 10 km 9 okt. Överlever jag det så överlever jag allt.

Vart tar fettet vägen?

När vi tränar och går ner i vikt, vart tar fettet vägen? Jag menar, för de av oss som har lite extra vikt, vart tar det vägen?

Tydligen blir vi av med nästan allt, 86% genom vår utandningsluft. Det omvandlas till koldioxid som vi andas ut. Resten blir till vätska och det blir vi av med via svett, urin o.s.v.

Det hade i alla fall jag ingen aning om. Känns så konstigt att det som vi har på kroppen på ett så fysiskt och påtagligt sätt försvinner ut i tunna luften. Därmed inte sagt att det är lätt att bli av med förstås.

Mängder av grus

Imorse sprang jag wildcat 3. Det blev i princip samma som wildcat 2, alltså 12x: 2 min joggning + 1 min gå. Skavsåret klarade sig bra bakom Compeed och tejp.

Sen kom två stora lass grus, 14 ton vardera, som ska fylla i del av hålet som blev kvar efter att vi rev poolen. Hela hålet ska inte fyllas i men botten ska upp kanske en halvmeter i alla fall.

Så nu ligger två högar grus som ska skyfflas ut. Det blir att ta det lite pö om pö. Kanske det är klart till nästa sommar.

Jag har registrerat mig för mitt första officiella lopp. Det blir Hässelbyloppet söndag 9 oktober. 10 km i vacker terräng utlovas. Det är inte så jättelångt lopp, ej heller så långt från Västerås. Tyckte det kan vara en bra början.

Förresten är jag redan registrerad för Blodomloppet i Västerås 29 augusti men det känns lite mindre officiellt (och det är 5 km).

Vilodag med skavsår

Jag fick skavsår av nya skorna. Fast egentligen fick jag skavsår när jag använde strumpor i nya skorna, inte från när jag var utan strumpor. Men hur som helst, skavsår är skit rent utsagt. Nu for jag in till stan och köpte Compeed och Leukoplast så imorgon ska det bli träning av igen.

image

Det var väldigt varmt igår men undrar om det inte är än värre idag. Jag uppskattar lite värme men nu är det för mycket. Jag sitter i skuggan och skriver men svettas i alla fall och bara en svag bris ibland hjälper. Ute i solen eller inte, det är viktigt att dricka nog en dag som denna och det är jag dålig på.

Wildcat 2 in the bag

Tidigare i morse fixade jag wildcat 2 som innebär 4x: jogga 2 min, gå 90 s, 4x: jogga 90 s, gå 1 min, 4x: jogga 1 min, gå 1 min. Jag fuskade dock för att kunna köra bara med GPS-klockan så det blev 12x: jogga 2 min + gå 1 min. Det går inte att programmera klockan för annat än enkla intervaller, en klar nackdel. Appen Runkeeper går dock att programmera nästan hur man vill men då måste man förstås ta telefonen med sig.

Det var jobbigt. Men lite förvånad var jag nog att det var jobbigast strax innan jag var halvvägs. Efter det flöt det på ganska bra. Sen sista minuterna var inte kul för det råkade bli uppförsbacke också. Men att jag faktiskt sprang i 24 minuter är lite häftigt tycker jag.

Igår fick jag skavsår uppe på hälsenan av de nya skorna. En stor blodfläck syntes på strumpan och skon. Men jag tror det var för det var första gången jag hade strumpor och det var fel sorts strumpor – ganska tjocka bomullsstrumpor. Så idag blev det utan strumpor igen och kör så tills jag skaffat bättre strumpor. Ska inhandla Compeed och Leukoplast imorgon tror jag, det får bli en ledig dag.

Tänk vad detaljer man ska tänka på. Och jag får nog använda gamla skor några dagar för att undvika stress på precis samma område på foten.

 

Målsättningar

Det är viktigt med mål säger alla, att man sätter mål som man kan jobba mot. Så här tänker jag vad gäller mål för min motion:

  • Gå/springa 5 km Blodomloppet i Västerås 29 september
  • Väga högst 90 kg om ett år (inom normal BMI)
  • Kunna springa 10 km om ett år (alltså inte gå/springa)
  • Springa halvmara 2018 (delta i något lopp)
  • Vara i god form inför valrörelsen 2018 (ja lite vagt men låter den stå i alla fall)
  • Färdigställa ett marathon innan jag är 50, alltså senast sommaren 2021, gärna då något känt lopp ute i världen

Mellandag med intervall

Idag är en mellandag i 0-60-programmet men jag var ute nu på morgonen i alla fall. Det blev 20x 1 min jogg + 1 min gå. Kändes riktigt bra faktiskt, lite som att jag ville ut och träna.

Jag är otålig och vill förstås kunna springa typ marathon nu, men inser förstås att jag måste ta det lugnt. Därför kändes dagens pass lagom måttligt för jag fick springa en del, lägga nästan 5 km till totalen och brände en hel del kalorier. Framförallt fortsatte jag planen med någon sorts motion varje dag.

Nu är det sommar och semester så det är lätt att ta tid till träning och att lugna ner sig mellan passen. Plus att det är varmt ute och fint väder. Lite orolig är jag för hur det blir när jobbet är igång igen och mörkret och kylan kommer. Ett löpband hemma vore nog bäst men de kostar så mycket om man ska ha ett hyfsat bra. Medlemskap på gym är ett alternativ förstås, blir nog så till att börja med.

LCHF

Sedan juldagen 2014 kör jag och Crystal lchf. Visst fuskar vi ibland men överlag så håller i alla fall jag mig till ganska strikt lchf. När vi handlar mat så tittar vi på innehållsförteckningen och försöker håll oss till sånt som är max 5% kolhydrater. En del räknar totala kolhydrater per dag men det har vi inte brytt oss om. Det har för mig betytt:

  • Jag har gått ner i vikt (vet inte exakt hur mycket men en hel del)
  • Jag har mindre intresse för mat (vilket är jätteskönt)
  • Jag äter mindre volym mat
  • Jag blir aldrig så där fruktansvärt vrålhungrig som jag ofta blev tidigare
  • Jag har mer energi, blir inte så trött som tidigare
  • Mitt humör är bättre

Jag bestämde mig också tidigt att jag inte skulle dricka sockerfri läsk eller äta sånt med sötningsmedel. Enda undantaget är sockerfritt tuggummi. I våras slutade jag också med kaffe och dricker bara grönt te.